Vollner Mratin

rodinný znak

Blason znaku:
Ve zlatém štítě s černým zvýšeným vrchem modrý postavený meč s černým jílcem, nahoře provázený vpravo černými hornickými kladívky na červených topůrkách, vlevo červenou číslicí 11, dole přeložený stříbrnou růží se zlatým semeníkem a kališními lístky, obklopenou šesti (2, 2, 2) zlatými vztyčenými lipovými listy. Na štítě kolčí přilba se zlato-černo-stříbrno-modro-zlato-černou točenicí, černo-zlatými a modro-stříbrnými přikrývadly. Klenotem je zlaté okřídlené železniční kolo. Pod štítem zlatá páska s černou podšívkou a heslem VLAST • RODINA • SÍLA.

Výklad znaku:
Hlavní tinktury čili zlatá/žlutá, černá, stříbrná/bílá a modrá jsou inspirovány znakem východoslovenské obce Pribeník (odkud pocházel dědeček), stříbrná/bílá společně s červenou a modrou pak odkazují na státní barvy (tj. bílo-červeno-modrou trikolóru) České republiky i (bílo-modro-červenou trikolóru) Slovenské republiky.

Figura vrchu evokuje Babu, nejvyšší vrchol Jihočeských pánví, odkud pochází mužští i ženští předkové. Figura růže pak jednoznačně ukazuje na jihočeský rodinný původ z okolí Třeboně (v držení Vítkovců erbu růže). Figury lipových listů připomínají rodinné oběti během šesti let 2. světové války a český i slovenský původ, neboť jde o národní odznak slovanské vzájemnosti (viz na vlajce prezidenta a výložkách uniforem). Figura meče vyjadřuje vícegenerační příslušnost k ozbrojeným složkám (armády i policie) a odpovídá barvám (uniforem) policie, kde otec a syn slouží. Figury zkřížených hornických kladívek, inspirovaná znakem města Rudolfova, je vzpomínkou na někdejší hornické povolání předků ve zdejších stříbrných dolech. Figura číslice 11 je vzpomínkou na slavný 11. Československý pěší prapor východní (viz znamení 11 vyšité uprostřed historické zástavy), ve kterém bojoval během 2. světové války v severní Africe (společně s britskými jednotkami) u Tobruku praděd. Tito vojáci byli známí svou přezdívkou Pouštní nebo Tobrucké krysy.

Přilbový klenot okřídleného železničního kola je odvozený ze symboliky Československých a Českých drah, neboť zde byl děd strojvedoucím a praděd přednostou stanice. A heslo pod štítem nepotřebuje bližší komentář.